-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30883 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چرا خداوند انسان را خلق كرد؟

اولاً: غربيها بي دين نيستند، زيرا آنان مسيحي يا يهودي يا مسلماناند، چه بسيار از دانشمندان غربي كهاز مسلمانان هستند و بسياري از دانشمندان غربي همان زبدهها و نخبگان مسلمان هستند كه براي تحصيل بهغرب رفتهاند وسپس چون زمينه تحقيق در آنجا بيشتر از كشور خودشان بوده است، همانجا ماندگار شدهاند والآن تفكرات وانديشهها ساختههاي آنان به نام غرب تمام ميشود. اگر از دانشمندان غربي آمار بگيرند، بهايننتيجه ميرسد كه درصد عظيمي از آنان از كشورهاي اسلامي به آنجا كوچ كردهاند. ثانياً: دين داشتن مانع پيشرفت علمي نميشود و هرگز دين جلوي علم و دانش را نگرفته است، بلكه بر عكسبر تعليم و تعلم و تفكر و انديشه سفارش كرده است. مگر نشنيدهايد امام صادق(ع) هشام بن حكم را با اين كهجوانتر از بقيه بود، او را به خاطر علمش نزد خود جاي داد و احترام كرد؟

اگر بخواهيم آيات و رواياتي را كه در زمينه تشويق به علم و تفكر وارد شده بيآوريم، شايد كتابي قطور شود،ولي به چند نمونه اشاره ميكنيم:

1- اولين آياتي كه بر پامبر(ص) نازل شده، درباره علم و قلم و خواندن ميباشد: اقرأ باسم ربك الذي خلق،خلق الانسان من علق اقر. و ربك الأكرم الذين علم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم.([77])

در جاي ديگر فرمود: هل يستوي الذي يعلمون و الذين لايعلمون؛([78]) آيا كساني كه ميدانند با كساني كهنميدانند مساوي هستند؟ در روايات آمده است: رسول الله فرمود: العالم و المتعلم شر يكان في لاأخر و لاخير فيسائر الناس؛([79]) استاد و محصل هر دو در اجر و ارزش شريك هستند و خيري در بقيه مردم نيست. پيامبر(ص)فرمود: اي علي! خواب عالم بهتر از عبادت عابد است([80]) با از آن حضرت نقل شده است: تفضيلت عالم بر عابدهفتاد درجه ا ست([81]) هر كدام از علم و دين از مقوله مخصوص به خود هستند.

شهيد مطهري فرمود: دو طبقه از مردم كوشش كردهاند كه دين و علم را مخلف يكديگر جلوه دهند: يكيطبقه متظاهر به دين، ولي جاهل كه نان دينداري مردم را ميخوردهاند و از جهالت مردم استفاده ميكردهاند. اينگروه ميكوشند مردم را از علم به عنوان اين كه با دين منافي است بترسانند!

طبقه ديگر طبقه تحصيل كرده و دانش آموخته، ولي پشت يا به تعهدات انساني و اخلاقي زده است. اين طبقههم همين كه خواستهاند عذري براي لاقيدهاي خود و كارهاي خلاف خود بتراشند، به علم تكيه كرده و آن را مانعنزديك شدن به دين قلمداد كردهاند.([82])

از ديدگاه دينداران و دانشمندان واقعي، دين داشتن و عالم بودن هيچگونه تضادي با هم ندارند. انسان ميتواندهم مؤمن باشد و هم دانشمند. از آنان كه ميگويند دينداري مانع تحصيل و علم است، بايد سؤال كرد. كدام يك ازدستورهاي اسلام مخالف تحصيل علم است؟ مگر اسلام نيست كه انسان را به تفكر در آفرينش و خلقتآسمانها و زمين و نظم و زيبايي جهان فرا ميخواند الذين يذكرون الله قياماً و قعودا و و علي جنوبهم و يتفكرونفي خلق السموات و الأرض ربنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانك فقنا عذاب النار([83])؛ آنان كه خدا را ايستاده و نشسته وبه پهلو خفته ياد ميكنند و در آفرينش آسمانها و زمين مي انديشند. ميگويند: اي پروردگار ما! اين جهان را بيهودهنيافريدهاي. تو منزهي! ما را از عذاب آتش بازدار([84]).

شهيد مطهري در داستان راستان نقل ميكند كه: مردي از انصار نزد رسول اكرم(ص) آمد و سؤال كرد: يارسول الله! اگر جنازه شخصي در ميان است و بايد تشييع و سپس دفن شود و مجلسي علمي هم هست كه ازشركت در آن بهرهمند ميشويم و وقت و فرصت هم نيست كه در هر دو جا شركت كنيم، در هر كدام از اين دو كارشركت كنيم؟ از ديگري محروم ميمانيم. تو كدام يك از اين دو را دسوت ميداري تا من در آن شركت كنم؟ رسول اكرم(ص) فرمود: اگر افراد ديگري هستند كه همراه جنازه بروند و آن را دفن كنند، در مجلس علم ازحضور در هزار تشييع جنازه و از هزار عيادت بيمار و از هزار شب عبادت و هزار روز روزه و هزار درهم تصدّقو هزار حج غير واجب و هزار جهاد غير واجب بهتر است. اينها كجا و حضور در محضر عالم كجا؟ مگرنميداني به وسيله علم ا ست كه خدا اطاعت ميشود([85])؟ .

[77]. سوره علق (96) آيات 1 تا 5.

[78]. زمر (39) آيه 9.

[79]. بحارالانوار، ج 2، ص 25.

[80]. همان.

[81]. همان، ص 24.

[82]. پيش گفتار، ص 214.

[83]. آل عمران (3) آيه 191.

[84]. آل عمران (3) 191.

[85]. داستان راستان، ج 2، ص ، به نقل از بحارالانوار، ج 1، ص





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.